RSS

Волан / Кормило RockFire QF-266IPR

10 Апр

Преди около два месеца ми хрумна една идея. Реших да потърся нещо, което бях виждал други хора
да използват през годините, но лично никога не съм имал. Става дума за определен вид джойстици
предназначени за играене на игри с автомобили – волан или кормило. Това е един интересен метод,
чрез който играчът се пренася една стъпка по-навътре в играта. Този тип джойстици съществуват
от десетилетия. Освен за компютри, първоначално са били популярни и с конзолите за видео игри.
Най-добре познати са на запад, от аркадните игри, където освен волан, скоростен лост и педали,
кабинетите за тези игри имат и цели седалки, вибрация и ефекти, като при истинските автомобили.

На живо съм виждал такъв джойстик само един път, преди 10-12 години, като бях на гости на един
мой съученик. Той имаше подобен волан, и дори ми пусна някаква игра на която да го пробвам. Но
или играта не ми е харесала, или по друга причина, но помня, че тогава хич не бях впечатлен.

Преди време, както играех една от Need For Speed игрите на радикалната 6600 GT машина, се сетих,
че освен с клавиатура, тези игри могат да се играят и с волан, и това може да е нещо интересно!

Реших да потърся по-стар модел волан за компютър, и първото място което разгледах беше един от
сайтовете за онлайн продажба на употребявани стоки. Дълго време разглеждах, но повечето неща
бяха прекалено модерни. Масово този тип волани бяха с USB порт, а при търсене на моделът им в
интернет, тези модели все още се продаваха нови по магазините. Все пак намерих някакъв модел от
началото на века, който макар на USB, пишеше, че е съвместим с игрите от преди двайсетина години.
Човекът който го продаваше обаче ме мота повече от месец, и така и не ми се обади. Това почти ме
отказа от идеята. По неведоми стечения на обстоятелствата, седмица по-късно намерих обява където
не се продаваше, а се подаряваше волан като този който търсех, и даже имаше Game Port, а не USB!

Ако някога и вие решите да търсите такъв вид джойстик, проверете обявите и с двете ключови думи,
и с волан, и с кормило. Понеже в половината обяви хората са писали в заглавието волан, в другата
половина пише кормило. Така докато не се сетих, първоначално не ми излизаха половината резултати.

Сега няколко думи за воланът който ще разгледаме днес. Марката и моделът са RockFire QF-266IPR.
Това име не го бях чувал до сега, но се оказва това е тайванска компания произвеждаща компютърна
периферия, която съществува и днес. На сайтът им дори има някакви драйвери, но не за този модел.
Получих воланът с модулът с педалите за спирачка и газ заедно с оригиналната и м картонена кутия,
но без диск с драйвери или книжка с инструкции. Но навярно те ще се намерят нейде из интернет.
На кутията пише, че е модел от 2001-ва година, но вероятно е произвеждан още доста дълго време.

Самият продукт е изработен от стабилна пластмаса, и макар бюджетен модел, е на доста добро ниво.
На размери воланът и педалите не са много големи, но като се има предвид, че е предназначени за
ползване от деца и юноши, пък аз съм чернобилски мутант, хич не трябва да имам поле за претенции.

На воланът има 8 копчета и две ръчки за смяна на предавките. Голямото сребристо копче в средата
всъщност е декоративна лайсна без практическа функция. Силно се надявам ръчките за скоростите да
са използваеми, понеже не са споменати никъде на кутията. Воланът се закрепя за бюрата или масите
чрез четири вакумни държача. На кутията пише и за някакви скоби, но тук не откривам такива неща.
Модулът с педалите се свързва към модулът с воланът посредством кабел с накрайник от RJ серията.

Този джойстик, както и всички други игрови контролери от 20-ти век, ползва Game Port за връзка с
компютрите. През 80-те, DA-15 конекторът е изисквал допълнителна разширителна карта. През 90-те
вече бива вградена екстра към звуковите карти, а към края на века става базова опция вградена и
в самите дънни платки на повечето компютри. Този порт, както и серийните и паралелният, вече са
изместени от USB стандартите, и от вече над десетилетие не е се срещат като базово оборудване.

Първо ще тествам воланът с вече инсталираните на 6600 GT машината игри. Това са Need For Speed:
Hot Persuit 2, Underground и Underground 2. Ако има успех, на вторият твърд диск който добавих
миналата година, и който все още е празен, ще си инсталирам FlatOut и FlatOut 2, и Crashday.
Това са игри в които човек не само се състезава, но има за цел и да унищожи автомобилите на
противниците си. В първите две с блъскане, а в третата чрез богат набор от огнестрелни оръжия!

И най-вече, ако воланът е работещ, ще добавя втори твърд диск и при 3DFX Interactive PC-то.
Ще инсталирам първите четири Need For Speed заглавия, те поддържат 3DFX Glide API, и ще вървят
отлично на тази машина. Също така ще инсталирам Re-Volt, Midtown Madness и Midtown Madness 2.
Тези игри просто ме зареждаха с радост, първоначално в компютърните клубове, а после и вкъщи.
Има още една поредица брутални игри които искам да пробвам с този волан – Carmageddon серията!
Но за тях си заслужава да напиша цял отделен пост, и ако някога има развитие и това ще се случи.

Във следващия пост относно воланът ще добавя един или няколко видео клипа, в които играя някои
от споменатите по-горе игри, но още не е ясно кога точно ще имам време тези неща да се случат.
Сега съм по средата на довършителен ремонт на жилището ми, нещо което ме тормози вече с години,
и все едно никога няма да завърши… После пък ще има да се занимавам с търсене на работа…

За компютърните игри със самолети, както и за тези с роботи има един друг тип джойстици, които
са следващото нещо което ще търся. Някога като имам време и средства ще разгледам обявите, пък
ако на вас ви се намира такова нещо – пишете ми, ще се радвам да пробвам и този вид устройства.

 

Вашият коментар

